Saturday, May 19, 2012

de Bono ၏ ဦးထုပ္နက္ကုိေဆာင္း၍ စတုတၳ မ႑ိဳင္မ်ားအား ႏွိႈက္ခၽြတ္ၾကည့္ျခင္း


(၁)
“တကယ္ေတာ့ ဘယ္ႏုိင္ငံမွာျဖစ္ျဖစ္ ျပည္သူဆုိတာ ငတံုး။ သည္းေျခၾကိဳက္ တခုခုနဲ႔ မွ်ားလိုက္ရင္၊ တခုခုနဲ႔ ဆြေပးလိုက္ရင္ ခင္ဗ်ား လြဲေနဦးေတာ့။ ပါလာမွာပဲ။ အမ်ိဳး၊ဘာသာ ဆိုတဲ့ စကားကုိသာ လွိႈင္လွိႈင္သံုး ျပီး ဘာသာေရး၊ လူမ်ိဳးေရး ရန္တုိက္ေပးျပီး ကိုယ္က သူရဲေကာင္းၾကီး ဝင္လုပ္ခ်င္ဝင္လုပ္။ ဒါမွမဟုတ္ ျမန္မာဆုိတာ ဘယ္လုိေတာ္ေၾကာင္း ေျမွာက္ေပးခ်င္ေျမွာက္ေပး။ ဒါမွမဟုတ္လည္း ျပည္သူ႔အက်ိဳးအတြက္ ဆိုတဲ့စကားကုိသာ လွိႈင္လွိႈင္သံုး။ ပါလာမွာပဲ” အတိုက္အခံ ဆိုသူ သူငယ္ခ်င္းက အျမည္းတစ္ဖတ္ကုိ ေကာက္ဝါးရင္း ခဏ အခ်ိန္ယူျပီးမွ ဆက္ေျပာတယ္ “လူျပိန္းၾကိဳက္ ဆိုတာ ရွိတယ္ဗ်ာ။ ဥပမာ အစုိးရက…ဒီအခ်ိန္မွာ မ်က္လွည့္ျပလိုက္ရင္”

          ဒီအခ်ိန္မွာ မ်က္လွည့္ျပလိုက္ရင္လို႔ ဆိုလိုက္တဲ့ အခ်ိန္မွာ မ်က္လွည့္တခုကို တကယ္ ရွႈစားရေတာ့မယ္မွန္း က်ေနာ္ မသိခဲ့ဘူး။ ဒီအခ်ိန္မွာ မ်က္လွည့္ျပလိုက္ရင္လို႔ ဆိုလိုက္တဲ့ အခ်ိန္မွာ အဲဒီ့ ေျပာေနတဲ့ သူငယ္ခ်င္းဆီကုိ ဖုန္းဝင္လာတယ္။ မီဒီယာ တခုမွာ လုပ္ေနတဲ့ သူ႔သူငယ္ခ်င္းက ဆက္တာ။

ေမးတယ္။ ေျဖတယ္။ က်ေနာ္တုိ႔ ၾကားရတယ္ေပါ့။ သူငယ္ခ်င္း ေလသံကေတာ့ ခုနက ေလသံနဲ႔ လံုးဝ မတူေတာ့ဘူး။ point တခု အေရာက္မွာေတာ့ သူ႔ေလသံက ရုတ္ခ်ည္း ျမင့္တက္သြားျပီး “စစ္အစိုးရအေနနဲ႔ ျပည္သူေတြရဲ႕ ႏုိင္ငံေရး ေရခ်ိန္ကုိ ေလွ်ာ့တြက္မိရင္ေတာ့ အရမ္းမွားသြားမယ္။ ျပည္သူဆိုတာက က်ေနာ္တုိ႔ ႏုိင္ငံေရးသမားေတြထက္ေတာင္ ႏုိင္ငံေရးကို ေနာေၾကေနပါျပီ။ ျပည္သူေတြရဲ႕ ႏုိင္ငံေရး အသိစိတ္ဓာတ္ေတြက ျမင့္မားေနျပီ”

          သူငယ္ခ်င္းရဲ႕ ပါးစပ္ကေန ဆန္႔က်င္ဘက္ေတြ ထြက္လာေအာင္ မီဒီယာ သမားက မ်က္လွည့္ ျပလိုက္ျပီ။ ျပည္သူကုိ ငတံုး၊ လူျပိန္းလို႔ ခ်ိဳးခ်ိဳးႏွိမ္ႏွိမ္ မေျပာသင့္ေၾကာင္း၊ သေဘာမထားသင့္ေၾကာင့္ က်ေနာ့္အေတြးကုိ ဒီpost မွာ က်ေနာ္ အက်ယ္ မေရးခ်င္သလို "ျပည္သူအားလံုးက အရာရာကုိ အကုန္ သိေနတယ္၊ အျမဲတမ္းႏုိင္ငံေရး ေရခ်ိန္ေတြ ျမင့္ေနတယ္၊ ျပည္သူအားလံုး အျမဲတမ္းမွန္တယ္"ဆိုတဲ့ အယူအဆ မဟုတ္ေၾကာင္းကိုလည္း ဒီ post မွာ အက်ယ္ မေရးခ်င္ပါ။ က်ေနာ္ အဓိက ေျပာခ်င္တာက မီဒီယာေတြရဲ႕ အင္တာဗ်ဴး ခံရတဲ့အခါ အမ်ားစုက စိတ္ထဲမွာ ရွိတဲ့အတိုင္း ေျပာေလ့ မရွိတာကုိ မီးေမာင္းထုိးျပ ခ်င္တာပါ။

မီဒီယာေတြေပၚမွာ တက္ေလ့ရွိတဲ့ အလံုးေတြက

“သမၼတၾကီးကို ယံုပါတယ္” (တကယ္ ယံုလို႔ ေျပာေနရတာမွ မဟုတ္တာ)

“ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ကို ညီမေလးလို သေဘာထားပါတယ္” (ေတာ္ေသးတာေပါ့၊ ညီမေလးလို သေဘာထားေပလို႔။)

 “ႏွစ္နုိင္ငံ ခ်စ္ၾကည္ေရးအတြက္” ဆိုတဲ့ စကားလံုးေတြ၊ “အိမ္နီးခ်င္းေကာင္း ပီသစြာျဖင့္” ဆိုတဲ့ စကားလံုးေတြ၊

“သမီးက အခ်စ္ေရးကို စိတ္မကူးေသးပါဘူး” ဆိုတဲ့ အရည္မရ အဖတ္မရေတြ၊ “ဇာတ္လမ္းေတြကုိ ေသခ်ာစိစစ္ျပီးွေတာ့ ကုိယ္နဲ႔ လိုက္ဖက္မယ့္ ဇာတ္လမ္းမ်ိဳးေတြကုိမွ ေရြးခ်ယ္လက္ခံျပီး သရုပ္ေဆာင္တာပါ” ဆိုတဲ့ မုသာဝါဒေတြ၊ “ျပည္သူ႔အတြက္” ဆိုတဲ့ ငါးမွ်ားခ်ိတ္ေတြ၊ “ေပးဆပ္ေနပါတယ္” ဆုိတဲ့ ၾကြားလံုးေတြ

အဲဒီ့လို…စင္တခုရေနတဲ့….ေျပာေရးဆိုခြင့္ ရေနတဲ့…အစုိးရေတြ၊ ႏုိင္ငံေရးသမားေတြ၊အႏုပညာရွင္ေတြရဲ႕ စိတ္ထဲမွာ မပါတဲ့ အေပၚယံ စကားလံုးေတြကို တင္ဆက္ႏုိင္ေရးအတြက္ တခ်ိဳ႕ မီဒီယာသမား ေတြလည္း ပါပါရာဇီဆန္ဆန္ ရုန္းကန္ရ။ တခ်ိဳ႕လည္း လံုျခံဳေရးဝန္ထမ္း ဆိုသူက ေဆာ္ပေလာ္တီးတာ ခံရ၊ တခ်ိဳ႕လည္း မင္းသမီးက ပါးရုိက္တာ ခံရနဲ႔။

စာဖတ္သူ ဘက္က ၾကည့္ေတာ့လည္း အဲလုိ အေပၚယံေတြ ဖတ္ရဖို႔အေရး ပုိက္ဆံအကုန္ခံျပီး ဂ်ာနယ္ေတြ ဝယ္ရ၊ အင္တာနက္ေတြ ၾကည့္ရနဲ႔။ ဝယ္ၾကေပါ့၊ ၾကည့္ၾကေပါ့။ အေပၚယံေတြ ၾကားခ်င္သူေတြရွိေနေတာ့လည္း အေပၚယံေျပာမယ့္သူေတြ ရွိေနတာေပါ့။ အေပၚယံ ပထမမ႑ိဳင္၊ အေပၚယံ ဒုတိယမ႑ိဳင္၊ အေပၚယံ တတိယမ႑ိဳင္၊ အေပၚယံ စတုတၳမ႑ိဳင္ ၾကီးေတြနဲ႔ အေပၚယံေျပာတဲ့ အစိုးရေတြ ႏိုင္ငံေရးသမား ေတြက အေပၚယံ ၾကိဳက္ၾကတဲ့ ျပည္သူေတြအတြက္ အေပၚယံ ကမၻာၾကီးထဲမွာ အေပၚယံ ႏုိင္ငံေတာ္ၾကီးကို ေပ်ာ္ေပ်ာ္ပါးပါး တည္ေဆာက္ၾကတာေပါ့။ မနိပ္ဘူးလား။`

တကယ္ေတာ့ ျမန္မာႏုိင္ငံ တခုတည္း ကြက္ျပီး ျဖစ္ေနတဲ့ ကိစၥေတာ့ မဟုတ္ပါ။ ကမၻာေပၚမွာ ရွိတဲ့ ဘယ္အစုိးရ၊ ဘယ္ေခါင္းေဆာင္ကမ်ား ပရိယာယ္ေတြ၊ သံတမန္နည္းေတြ မသံုးဘဲ စိတ္ထဲရွိသမွ် အားလံုး မျခြင္းမခ်န္ ဒဲ့ဒုိး ေျပာလို႔ရလို႔လဲ။ ပရိယာရယ္ေတြ၊ ေရႊ႕ေနတဲ့ အကြက္ေတြဟာ သတင္းစာမ်က္ႏွာေတြေပၚ တစြန္းတစသာ ေရာက္လာမွာပါ။ အမ်ားအားျဖင့္ အေပၚယံေတြပဲ ေရာက္လာၾကတာပါ။ ဒီလိုနဲ႔ mainstream မီဒီယာေတြရဲ႕ ရန္သူ WikiLeaks လို မီဒီယာေတြက ေဖာ္ေကာင္လုပ္လိုက္ၾကတဲ့ အခါမ်ိဳးမွာေတာ့ အရွက္ေတြကြဲၾက၊ မ်က္ႏွာေတြ ပ်က္ၾကနဲ႔။ WikiLeaks ရဲ႕ ေဖာ္ေကာင္လုပ္ျခင္း ခံရသူေတြက WikiLeaks ကုိ ေၾကာက္ခမန္းလိလိ ရန္ရွာၾကရေတာ့တာပဲ။   

(၂)
ဘာ!…ငါက သတင္းသမားေကာင္းကြ။ ျခံစည္းရုိးမွာ ခြထုိင္…အဲေလ ႏွစ္ဘက္လံုးမွာ ဝင္မပါဘဲ ၾကားထဲမွာ မွ်မွ် တတ ရပ္တည္ေနမွာ။ ႏွစ္ဘက္စလံုးကုိ ေမးျပီး ႏွစ္ဘက္စလံုးရဲ႕ အသံေတြကို ထုတ္မွာ။

အဲဒါဆိုရင္လည္း ႏွစ္ဘက္ ခြက္ေစာင္းခုပ္ေနၾကတဲ့ အခ်ိန္မ်ိဳးဆိုရင္ေတာ့ ခင္ဗ်ားဟာက အတိုင္းအတာ တခုအထိ အလုပ္ျဖစ္မွာပါ။ ဒါေပမဲ့ အေျခအေနအရ ႏွစ္ဘက္ ခ်စ္ခ်င္ေယာင္ေဆာင္ေနတဲ့ အခ်ိန္မ်ိဳး၊ အေျခအေနအရ ႏွစ္ဘက္ လက္ဝါးခ်င္း ရုိက္ျပီး က်ိတ္လုပ္ေနတဲ့ ကိစၥမ်ိဳး၊ ႏွစ္ႏုိင္ငံ ခ်စ္ၾကည္ေရး ကိစၥမ်ိဳးေတြမွာေတာ့ “ေက်နပ္အားရပါတယ္” ဆိုတဲ့ အေပၚယံ စကားလံုးေတြ၊ “အိမ္နီးခ်င္းေကာင္း” ဆိုတဲ့ အေပၚယံ စကားလံုးေတြ၊ “အေဆြေတာ္” ဆိုတဲ့ အေပၚယံ စကားလံုးေတြပဲ ၾကားရမွာပါ။ ျပံဳးျပီး လက္ဆြဲႏွႈတ္ဆက္ေနတဲ့ အေပၚယံ ပံုရိပ္ေတြကိုပဲ လူေတြျမင္ၾကရမွာပါ။ လူေတြျမင္ခ်င္တာကလည္း ဒါပဲမဟုတ္လား။

ဒီေနရာမွာ မီဒီယာသမား ျဖစ္တဲ့ ခင္ဗ်ားကိုခ်ည္း အျပစ္ပံုခ် လို႔ေတာ့ ဘယ္ရမလဲ။ တကယ္ေတာ့ ခင္ဗ်ားက ဆိတ္ပါ။ အဲ…စိတ္မဆိုးနဲ႔။ ဆိတ္ဆိုတာ ဆိတ္လေစ့လို႔ ဆိုလိုတာ မဟုတ္ပါဘူး။ scapegoat (ၾကားက အျပစ္တင္ခံရသူ) လို႔ ဆိုလိုတာပါ။ သတင္း source ေတြ ကိုယ္တိုင္က စိတ္ထဲပါတာေတြကို ဝွက္ထားျပီး အေပၚယံေတြကုိပဲ ေျပာၾကမွေတာ့ ခင္ဗ်ားလည္း အေပၚယံေတြပဲ ေရးရ၊ လူေတြလည္းအေပၚယံေတြပဲ ၾကားၾကရတာေပါ့။ ခင္ဗ်ားရဲ႕ အျပစ္ကေတာ့ အေပၚယံသမားေတြ၊ အေပၚယံေျပာမွ အလုပ္ျဖစ္မယ့္၊ အေပၚယံေျပာမွ ျပည္သူ လက္ခံ ေက်နပ္မယ့္ ႏုိင္ငံေရးသမားေတြ၊ အႏုပညာရွင္ေတြကို အရိပ္တၾကည့္ၾကည့္နဲ႔ လိုက္ျပီး အသည္းအသန္ ေမးျမန္း မွတ္တမ္းတင္ရမယ့္ မီဒီယာသမား ျဖစ္ေနျခင္းပါပဲ။ ကဲပါ…ျမင္းျဖစ္မွေတာ့ ေက်ာေပၚတက္ခြမယ့္သူေတြကုိ ေၾကာက္မေနပါနဲ႔။ သူတုိ႔သြားခ်င္တဲ့ေနရာကုိ ေပ်ာ္ေပ်ာ္ၾကီး ပုိ႔လိုက္ၾကတာေပါ့။ တခါတေလ မေက်နပ္ရင္ေတာ့ ခြစီးေနတဲ့ ဒင္းတုိ႔ ကားကနဲ ျပဳတ္က်သြားေအာင္ ခါသာခ်လိုက္ဗ်ာ။

(၃)

တကယ္ေတာ့ သူတို႔ကခ်ည္း ခင္ဗ်ား (မီဒီယာသမား) ကုိ ဂုပ္ခြစီးေနတာေတာ့ မဟုတ္ပါဘူး။ အျပန္အလွန္ဆုိတာ ရွိတာေပါ့ဗ်ာ။ မီဒီယားသမားအတြက္က သူတုိ႔က ကုန္ၾကမ္းေတြျဖစ္သလို သူတို႔အတြက္လည္း မီဒီယာဆိုတာက ပြဲထုတ္စင္တင္ ေပးမယ့္သူ ျဖစ္ေနတယ္။ ဒီမွာတင္ မီဒီယာေတြနဲ႔ ႏုိင္ငံေရးသမားေတြ၊ မီဒီယာေတြနဲ႔ အႏုပညာရွင္ေတြ လက္ဝါးခ်င္း ရုိက္ျပီး အလုပ္လုပ္ၾကေတာ့တာပါပဲ။ မီဒီယာ သမားက ကုိယ္နဲ႔ ခင္တဲ့ ႏုိင္ငံေရးသမားေတြကို အင္တာဗ်ဴးလုပ္မယ္။ တခုခုျဖစ္ျပီဆို အဲဒီ့လူေတြကုိပဲေမးမယ္။ ကုန္ၾကမ္းေမြးထားတဲ့ သေဘာေပါ့။ ဟုိလူေတြကလည္း သူတုိ႔ရဲ႕ လူၾကားေကာင္းေအာင္ ေျပာမယ့္ အေပၚယံစကားေတြကို တႏုိင္ငံလံုးသိေအာင္၊ ဒါမွမဟုတ္ တကမၻာလံုးသိေအာင္ မီဒီယာဆိုတာ လိုတယ္ေလ။ စင္တခု ငွားထားတဲ့ သေဘာေပါ့။

ဒီလိုနဲ႔ အရင္တုန္းကဆိုရင္ ႏုိင္ငံေရးသမား အမ်ားစုနဲ႔ သိတဲ့လူေတြက သတင္းေထာက္ေတြ ျဖစ္လာခဲ့ၾကဖူးတယ္။ သတင္းေထာက္ေတြနဲ႔ သိတဲ့သူေတြက ႏုိင္ငံေရးသမားေတြ၊ လူ႔အခြင့္အေရး လွႈပ္ရွားသူၾကီးေတြ ျဖစ္လာခဲ့ၾကဖူးတာေပါ့။ ဒါေပမဲ့ အဲဒီ့တုန္းကေတာ့ မီဒီယာသမားေတြအတြက္ ကုန္ၾကမ္း ရွားတဲ့ေခတ္ပါ။ စင္ေပၚ တင္ေပးပါမယ္ ဆိုတာေတာင္မွ စင္ေပၚတက္ရဲတဲ့သူက ရွားတယ္ေလ။ ျပည္တြင္းမွာေတာ့ ေျပာမေနနဲ႔။ လြတ္လပ္နယ္ေျမလို႔ ဆိုတဲ့ ေနရာမွာေတာင္… ႏုိင္ငံေရးနဲ႔ သိပ္မဆိုင္တဲ့ အေၾကာင္းအရာတခုခု ေရဒီယုိမွာ ေျပာဖူးသူနဲ႔ ဘီယာဆိုင္ အတူတူ ထုိင္လိုက္မိရင္ကုိပဲ ျမန္မာျပည္ ျပန္လို႔ မရေတာ့ဘူးလိုလို၊ အိမ္ကမိသားစုဝင္ေတြပဲ ျပႆနာ ရွာခံရေတာ့ မလိုလို၊ ပတ္စ္ပို႔သက္တမ္းတိုးလို႔ မရေတာ့ဘူးလိုလို လိုတာထက္ပုိျပီး ေၾကာက္ခဲ့ၾကတာကုိး။

ဒီေတာ့ စင္ေပၚတက္ရဲတဲ့သူ ရွားေတာ့ မီဒီယာသမားေတြအတြက္ ကုန္ၾကမ္းရွားတာေပါ့။ “လူအမ်ားအျပားဟာ မျဖစ္စေလာက္ သတၱိေလး နည္းနည္းေလးလိုေနလို႔ ေအာင္ျမင္ ေက်ာ္ၾကားရမယ့္အစား သခ်ၤ ိဳင္းကုန္းကုိ မထင္မရွား သြားေနရတယ္” ဆိုတဲ့ စကားပံုကုိ အသံုးခ်ႏုိင္သူ နည္းတယ္ဗ်ာ။ ဒီေတာ့ မီဒီယာသမားေတြလည္း အဲဒီ့ စကားပံုကုိ ေကာင္းေကာင္းၾကီး သေဘာေပါက္တဲ့ သူငယ္ခ်င္းေတြ၊ ဒီလူရင္းေတြကုိပဲ ေမးေနရေတာ့ တခါလာလည္း ဒီေလသံေတြ ေနာက္တခါလည္း ဒီေလသံေတြခ်ည္း ျဖစ္ေနခဲ့တာေပါ့ဗ်ာ။

အခုေတာ့ ေခတ္ေျပာင္းမေျပာင္း မေသခ်ာေပမဲ့ မီဒီယာသမားေတြ တပန္းသာတဲ့ ေခတ္ကုိေရာက္လာျပီ။

တခ်ိဳ႕ႏုိင္ငံေရးသမားေတြဟာ အေမေတြက ေမြးခဲ့တာေပမဲ့ မီဒီယာေတြေပးတဲ့ ႏုိင္ငံေရး အသက္ေလးပဲ ရွိေတာ့တာမို႔ မီဒီယာေတြကုိ ေမွ်ာ္ေနရတယ္။ အဲလို အေျခအေနမ်ိဳးမွာ မီဒီယာေတြ အတြက္ကေတာ့ စင္ေပၚအလုအယက္ တက္ခ်င္သူေတြ၊ ပြဲအထုတ္ခံခ်င္သူေတြ မ်ားလာျပီ ဆိုေတာ့ ကုန္ၾကမ္းေတြ မ်ားလာျပီ။ ဝမ္းလည္းဝ၊ ေဒါက္တိုင္ ေခတ္တေခတ္လည္း ထူေထာင္လုိ႔ ရျပီေပါ့ဗ်ာ။ ေဒါက္တိုင္ေခတ္လို႔ ေျပာရတာက တိုင္းျပည္ရဲ႕ ေဒါက္တိုင္လုိ႔ ဟစ္ေၾကြးၾကတယ္ မဟုတ္လား။

(၄)
မီဒီယာေပၚက ယာဥ္တိုက္မွႈ ၾကီးလို႔ ေျပာရင္ ေကာင္းမလား။

တကယ္ဆိုလိုခ်င္တဲ့ အဓိပၸါယ္က “ရင္တုိက္” “ရိုက္တင္မွႈ”ပါ။ အဲဒီ့နည္းကုိေတာ့ ႏုိင္ငံေရး သမားေတြတင္ မကပါဘူး၊ စာေပသမားေတြ၊ ကဗ်ာဆရာေတြလည္း သံုးတတ္ၾကတယ္။

ဥပမာဗ်ာ ေၾကာင္ေၾကာင္ ရယ္၊ ေခ်ာင္ေခ်ာင္ရယ္၊ ေငါင္ေငါင္ရယ္ သူငယ္ခ်င္း သံုးေယာက္ ရွိမယ္ ဆိုပါစုိ႔။

ေၾကာင္ေၾကာင္က ေခ်ာင္ေခ်ာင့္ အေၾကာင္း မီဒီယာေတြ စာမ်က္ႏွာေတြမွာ ေျပာမယ္။ မႊမ္းမယ္။ ေခ်ာင့္ေခ်ာင့္နာမည္ကုိ တမ္းတမယ္။
ေခ်ာင္ေခ်ာင္ကက် ေငါင္ေငါင့္အေၾကာင္းေျပာမယ္။ မႊမ္းမယ္။ ေငါင္ေငါင့္နာမည္ေတြ ဘာေတြ ကဗ်ာေတြထဲမွာ ထည့္ေရးမယ္။ တမ္းတမယ္။
ေငါင္ေငါင္ကက် ပထမဆံုးတေယာက္ျဖစ္တဲ့ ေၾကာင္ေၾကာင့္ အေၾကာင္းကုိ မီဒီယာေတြမွာ ေျပာမယ္။

အစပုိင္းေတာ့ ျပည္သူတို႔ ပရိသတ္တို႔က ေၾကာင္ေၾကာင့္ကုိေရာ၊ ေခ်ာင္ေခ်ာင့္ကုိေရာ၊ ေငါင္ေငါင့္ကုိပါ သိလည္းမသိ၊ စိတ္ဝင္စားမွာလည္း မဟုတ္ပါ။

ဒါေပမဲ့ မီဒီယာေတြက ေၾကာင္ေၾကာင္တလွည့္ ေခ်ာင္ေခ်ာင္တလွည့္ ေငါင္ေငါင္တလွည့္ ပတ္ေမးေနၾကေတာ့ မီဒီယာေတြ စာမ်က္ႏွာေတြေပၚမွာ  ေခ်ာင္ေခ်ာင္တလွည့္ ေငါင္ေငါင္တလွည့္ ေၾကာင္ေၾကာင္တလွည့္ ပါလာမယ္။ လူေတြကေတာ့ အစပုိင္းမွာ သူတုိ႔ေျပာတာ သိပ္စိတ္ဝင္စားမွာ မဟုတ္သလို ဂရုလည္း သိပ္စုိက္္မွာ မဟုတ္ပါ။ ေၾကာင္ေၾကာင္တုိ႔ အဖြဲ႕ေတာင္ သူတုိ႔အခ်င္းခ်င္းေျပာတာေတြ တေယာက္နဲ႔ တေယာက္ ဂရုတစိုက္ နားေထာင္တာေတြ၊ ဖတ္တာေတြ ရွိခ်င္မွ ရွိမွာပါ။ ဒါေပမဲ့ ေၾကာင္ေၾကာင္တို႔ တသုိက္ စိတ္ထဲမွာ ဟန္ေဆာင္ရင္း၊ အခ်င္းခ်င္းေျမွာက္ရင္းနဲ႔ ကုိယ့္ကုိယ့္ကုိ အထင္ၾကီးလာမယ္။ သူတုိ႔ သံုးေယာက္ရဲ႕ အသံေတြခ်ည္း မီဒီယာေတြမွာ စာမ်က္ႏွာေတြေပၚမွာ ဟုိနားတပြက္ ပြက္လိုက္၊ ဒီနားတပြက္ ပြက္လိုက္နဲ႔ သူတို႔ကုိယ္ သူတို႔ေတာင္ အဟုတ္လိုလို ထင္လာမယ္။ တကယ္က လူေတြက စိတ္မဝင္စားေသးဘူး။ သူတုိ႔သံုးေယာက္ရဲ႕ အသံေတြက မီဒီယာေပၚမွာပဲ လွည့္ပတ္ညံေနတာ။ ၾကာေတာ့ လူေတြလည္း ေရြးစရာမရွိေတာ့ ဒီလူေတြ ေျပာတာကုိပဲ နားေထာင္ရေတာ့၊ ဖတ္ရေတာ့မယ္။ ဒီလိုနဲ႔ နားေထာင္ရင္း ဖတ္ရင္းနဲ႔ …လူခ်င္းမ်က္မွန္း တန္းမိတဲ့အခါ ခင္မင္ရင္းႏွီးလာသလိုမ်ိဳး….ေၾကာင္ေၾကာင္တို႔ တသိုက္ကုိ စိတ္ထဲမွာ ခင္မင္ရင္းႏွီးလာျပီး ေၾကာင္ေၾကာင္တို႔ တသုိက္ကပဲ ဟုတ္သလိုလို၊ သူတို႔ကပဲ ျပည္သူတရပ္လံုးအတြက္ ေျပာေရးဆိုခြင့္ ရွိသလိုလို ျဖစ္လာေတာ့တာပါပဲ။ အခ်င္းခ်င္း ရုိက္တင္တဲ့ နည္းေပါ့ဗ်ာ။ ေလးေယာက္သာဆို ပုိအဆင္ေျပတာေပါ့။ သံုးေယာက္က အခ်င္းခ်င္းေျမွာက္၊ တေယာက္ကို မီဒီယာ လုပ္ခုိင္းလိုက္ရံုပဲ။

မီဒီယာ ဆိုတဲ့ အဓိပၸါယ္က a method or way of expressing something တဲ့။ ဒီေတာ့ မီဒီယာဆိုတာထဲမွာ ကဗ်ာေတြ စာေပေတြကိုလည္း ထည့္ခ်င္တယ္ဗ်ာ။ ခုနက က်ေနာ္ေျပာခဲ့တဲ့ “ရင္တိုက္မွႈ” ဆိုတာကို ကဗ်ာဆရာေတြ၊ blogger ေတြ သံုးလို႔လည္း ရတယ္။ က်ေနာ္ နည္းေပးမယ္။ ကဗ်ာဖတ္တဲ့လူဆိုတာကိုက တအားရွားေနျပီ မဟုတ္လား။ ဒီေတာ့ လူဖတ္တယ္ မဖတ္ဘူး၊ ဖတ္သူရွိတယ္ မရွိဘူး ဆိုတာကုိ ေဘးဖယ္ထားလိုက္ေတာ့။ သိပ္မွ မေျပာပေလာက္တာ။ ကဗ်ာဆရာ ဆယ္ေယာက္ေလာက္ ရွိရင္ပဲ အခ်င္းခ်င္း တေယာက္ကဗ်ာ တေယာက္ ေသခ်ာမဖတ္ျဖစ္ရင္ေတာင္ တေယာက္နာမည္ေလးေတြ တေယာက္ေတာ့ ထည့္ေရးလိုက္။ လူညီျပီဆုိရင္ ကဗ်ာေတြထဲမွာ နာမည္ေလးေတြ ကုိယ္စီ ပါေနေတာ့မယ္။ လူညီတဲ့ အတြက္ အသင္းအပင္းလည္း ဖြဲ႕လို႔ရျပီ။ ျပီးေတာ့ ဂိုဏ္းမတူရင္ေတာင္ ကဗ်ာေရးသူေတြ အခ်င္းခ်င္း တျခားဂိုဏ္း တျခားအုပ္စုက လူကို ကဗ်ာဆရာအျဖစ္ သတ္မွတ္ဖို႔ ခဲယဥ္းတယ္ မဟုတ္လား။ ဒီေတာ့ တျခားလူေတြရဲ႕ အထင္အျမင္ဆိုတာရယ္၊ လူေတြ တကယ္ဖတ္မဖတ္ ဆိုတာရယ္ကုိ ေဘးသာေခါက္ထားလိုက္ေတာ့။ အုပ္စုတခုခုထဲမွာ ပါေနဖို႔ပဲ အေရးၾကီးတယ္။ ဒါမွ ကုိယ့္နာမည္ေလး ပါေနမွာ မဟုတ္လား။

ရုိက္တင္နည္း အျပင္ တြန္းတင္နည္း ဆိုတာလည္း ရွိေသးတယ္။ လူအုပ္ၾကီးတအုပ္ ဒါမွမဟုတ္ လူတစုက သူတုိ႔ထဲက ျဖစ္ႏုိင္ေခ် ရွိတဲ့ တေယာက္ကုိ မီဒီယာေပၚ အရမ္းတြန္းတင္မယ္။ မီဒီယာ တန္ခုိးေၾကာင့္ အဲဒီ့တေယာက္ အရွိန္အဝါ ေတာ္ေတာ္ၾကီးလာတဲ့ အခါ အဲဒီ့လူစုက အဲဒီ့တေယာက္ကုိ မီွခုိျပီး ကပ္စားမယ္။ အဲဒီ့နည္းက ျမန္မာႏုိင္ငံမွာဆုိရင္ အေတြ႕ရဆံုး နည္းလုိ႔ေတာင္ ေျပာႏုိင္တယ္။

(၅)
ကဲ…ေရးရတာမ်ားသြားလို႔ က်ေနာ့္ လက္ေခ်ာင္းေလးေတြလည္း ေဟာဟဲေဟာဟဲ ျဖစ္ေနျပီ။ အေတြးေတြ မ်ားသြားလုိ႔ ရန္လုပ္ခ်င္သူေတြမ်ား မ်ားလာမလား။ မီဒီယာေတြက ေကာင္းက်ိဳးကုိလည္း ယူေဆာင္ေပးႏုိင္တယ္၊ မီဒီယာေတြ အေရးၾကီးတယ္ ဆိုတာလည္း လက္ခံပါတယ္။ ဒီေတာ့ က်ေနာ္ ဒီ post မွာ ဆိုးတာေတြခ်ည္း ေရးလို႔ “ခင္ဗ်ားက မွ်မွ်တတ မရွိဘူး။ မီဒီယာေတြအေၾကာင္း မေကာင္းတာေတြပဲ ၾကံဖန္ေျပာတယ္။ ေကာင္းတာေတြ အက်ိဳးရွိတာေတြက်ေတာ့ မေရးဘူး။ မတရားဘူး” လို႔ ထင္ရင္ေတာ့ ေခါင္းစဥ္ကုိ ေသခ်ာ ျပန္ဖတ္ၾကည့္လိုက္ပါ။ Edward de Bono ရဲ႕ ဦးထုပ္နက္ ေဆာင္းထားဆဲ လူတေယာက္ကို ေတြ႕လိမ့္မယ္။
ေကာင္းကင္ကုိ (19, May, 2012)

5 comments:

၀ိမြန္ said...

နံပါတ္(၁) အပိုဒ္ကို အႀကိဳက္ဆံုးပဲ။
က်န္တဲ့အပိုဒ္ေတြကိုလည္း သေဘာက်ပါတယ္။

စံပယ္ခ်ိဳ said...

“သမၼတၾကီးကို ယံုပါတယ္” (တကယ္ ယံုလို႔ ေျပာေနရတာမွ မဟုတ္တာ)

“ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ကို ညီမေလးလို သေဘာထားပါတယ္” (ေတာ္ေသးတာေပါ့၊ ညီမေလးလို သေဘာထားေပလို႔။)

“ႏွစ္နုိင္ငံ ခ်စ္ၾကည္ေရးအတြက္” ဆိုတဲ့ စကားလံုးေတြ၊ “အိမ္နီးခ်င္းေကာင္း ပီသစြာျဖင့္” ဆိုတဲ့ စကားလံုးေတြ၊

အဲဒီစကားလုံးေတြကုိအရမ္းသေဘာက်တယ္

blueskyforest said...

မီဒီယာသမားေတြကိုု သိပ္ၿပီးအျပစ္မတင္ပါနဲ႔ ။ သူတိုု႔က အျပစ္က်ဴးလြန္လိုု႔ က်ဴးလြန္မွန္း မသိၾကေသးဘူး။ ေဘာလံုုးက စည္းအျပင္ထြက္သြားလည္း ကန္ေနၾကတုုန္း။ စည္းအတြင္းထဲမွာရွိေနလည္း ကန္ခ်င္မွ ကန္တာ။ သူတိုု႔ကိုု အျပစ္တင္လည္း တင္လိုု႔ တင္မွန္း မသိၾကဘူး။ ေနာက္ထပ္ေရြးေကာက္ပြဲ ေလးခုုေလာက္ၿပီးရင္ေတာ့ ျမန္မာ့မီဒီယာေလာကမွာ ေပမီေဒါက္မီ သတင္းဌာန တခုုစ ႏွစ္ခုုစ ရွိလာတန္ေကာင္းရဲ႕။ (ေကာင္းကင္ကိုု က်န္းမာပါေစ)

Anonymous said...

ဟုတ္ပါေပ႔.. မွန္ပါေပ႔..

nandalayan said...

အင္မတန္ေကာင္းတ့ဲေဆာင္းပါးပါ၊ ဒီလိုမ်ဳိးေနာင္လည္းေရးႏိုင္ပါေစ။